Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!

Plán zájmového vzdělávání školní družiny-podzim

  • Jarmila Nováková

Vloženo: 10. září v 11:29

Program zájmového vzdělávání školní družiny:

 

Pan podzim radostně maluje a vypráví (časové zařazení- září, říjen, převážná část listopadu)

 

NABÍZENÉ ČINNOSTI A AKTIVITY:

  • Seznámení se s novým prostředím, prostorami školy a školní družiny, včetně školního dvora a hřiště, se školní jídelnou, seznámení se s novými kamarády, učitelkami a vychovatelkami, (co kam patří, co se kde dělá, pro starší účastníky zájmového vzdělávání- co se od předešlého roku změnilo, co o sobě víme, kdo nám odešel, kdo přibyl, jsme stejní jako loni nebo co se na kom změnilo, co dělají ostatní…); pomáháme si přizpůsobit se novým podmínkám, novému uspořádání dne, vyrovnat se se změnami, orientace v prostorách ZŠ, ŠJ a ŠD, využití prostor, každá věc má své místo- už to znám sám, péče o společné hry a hračky…
  • Hry na rozvoj postřehu- učíme se reagovat na pokyny a dění okolo nás, na střídání činností apod.
  • „Emoční brána“- budovat pocit bezpečí, umět se obrátit o pomoc.
  • Osvojování si a rozvíjení praktických dovedností a schopností.
  • Hledání radosti z tvoření- vytvoření společného díla/nástěnky- zapojení všech, kdo do ŠD patří (skupinová i individuální výtvarná a pracovní činnost).
  • Hry na seznámení a vytvoření dobrého kolektivu.
  • Seznámení se s vnitřním řádem ŠD, s provozním řádem počítačového koutku, školní kuchyňky a tělocvičny, PO a BOZP při vycházkách, cestě do jídelny a na školní terase a školním dvoře a hřišti, seznámení se s pravidly soužití a chování- určení práv, ale i povinností a jejich dodržování, všímat si a hodnotit chování své i druhých, ale nežalovat, mít pochopení pro druhé i umět se vyjádřit a stát si za svým názorem, učit se komunikovat s dospělým i kamarádem.
  • Učit se radovat a vyjadřovat své pocity a zážitky, co očekáváme, co k tomu budeme potřebovat, náměty a připomínky účastníků, aktualizace na současné podmínky roku, doplnění plánu aktivit dle přání účastníků.
  • Všichni jsme kamarádi, přátelíme se a máme radostné a spokojené tváře.
  • Jsme jedna velká rodina- (jsme malá škola rodinného typu) – poznáváme se navzájem, pomáháme si, cítím se tu dobře, již to tu znám, už mám svého kamaráda.
  • Poučení účastníků o bezpečnosti při činnostech a akcích ŠD, práva a povinnosti účastníků, vhodné a nevhodné chování, společné vytvoření „Desatera vhodného a nevhodného chování ve ŠD“, mezilidské vztahy- zdravení, prošení, děkování, úcta k dospělým, oslovení pracovníků školy…
  • Hry volné i s pravidly.
  • Nejdůležitější místa naší obce.
  • Důležitá telefonní čísla (záchranka, policie, hasiči).
  • Moje prázdniny- rozhovory, výtvarné práce na toto téma, hra- Na spisovatele- příběh z prázdnin, prohlížení fotografií účastníků z jejich cest, práce s mapou, globusem, atlasem.
  • Chování mezi chlapci a děvčaty- modelové situace, rozhovory.
  •  „Ruka pravdy“- jací skutečně jsme, jak nás vidí druzí.
  • Kluci a děvčata- rovnost a tolerance mezi sebou navzájem ve ŠD (povídání).
  • Být viděn a vidět –Dopravní výchova- bezpečná cesta do školy, ŠJ a ŠD- správné přecházení vozovky, chůze po chodníku, dopravní značky…
  • Pravidla kulturního stolování, základní hygienické návyky, zdravý životní styl.
  • Aktivní zapojení se do vymýšlení akcí ŠD (návrhy a přání účastníků i rodičů).
  • Hry v komunikativním kruhu (venku i v budově).
  • Doplňování textů, zápisků, pracovních listů.
  • Stolní společenské hry.
  • Pohybové aktivity v budově školy.
  • Výtvarné a pracovní činnosti s podzimní tematikou (práce s papírem, barvami, nůžkami apod. –např. drak, ježek, veverka, podzimní strom…).
  • Práce s informacemi a médii (knihy i internet).
  • Centra aktivit s tematikou vzájemného poznání a s podzimní tematikou.
  • Hodnotící (reflektivní) kruh.  
  • Podzimní radování- sběr přírodního materiálu (bukvice, žaludy, kaštany, kukuřičné listí, sláma, makovice, jeřabiny, brambory, šišky…) a práce s ním + hrátky s papírem.
  • Frotáže, koláže, obtiskování listí- vytvoření podzimního stromu ve ŠD.
  • Výzdoba chodby a prostor ŠD obrázky a výrobky účastníků a obrázky dle přání účastníků.
  • Charakteristika podzimního období, zvyklosti a tradice.
  • Pohádky a příběhy s podzimní tematikou.
  • Přísloví a pranostiky k podzimu.
  • Proč se javor na podzim červená?- pozorování podzimní přírody, změn a zajímavostí.
  • Vycházky do přírody- rozvíjení vztahu k přírodě- sounáležitost s přírodou živou i neživou.
  • Pozorování a poznávání živočichů, rostlin, přírodnin.
  • Činnosti a hry s environmentální tematikou.
  • Svatý Václav (28.9.)- zvyky, tradice.
  • Dopravní vycházky- zajímáme se o dopravní značení- přechody na ulicích, semafory na křižovatkách, značky…
  • Modelové situace formou her a cvičení. na různá témata.
  • Hry na počítači, seznamování se s možnostmi počítače, základy práce na počítači.
  • Činnosti zaměřené na rozvoj smyslů- ochutnávka ovoce a zeleniny- důležitost vitamínů, chutě a barvy podzimu. Kimova hra- rozvoj zraku, postřehu a paměti.
  • Strašáci do zelí- výtvarná/pracovní i tvořivá činnost a hry k tématu.
  • Zahrada dědy Podzima- pracovní listy- s podzimní tematikou, pohybové hry k tématu…
  • Malování a modelování ovoce a zeleniny.
  • Dary země- sklizeň, dožínky, dočesná, vinobraní, poutě.
  • Hádanky, lidová vinšování a říkadla k podzimu
  • Vyletěl si pyšný drak, vyletěl až do oblak…- výroba draka, naučení se básně o drakovi.
  • Didaktické hry, rébusy, kvízy, pracovní listy (Podzim, Drak…), doplňovačky, dokreslovačky, omalovánky…-s podzimní tematikou.
  • Skupinové i individuální rozhovory na různá témata.
  • Hry pro rozvoj osobnosti.
  • Hry dětí celého světa.
  • Povídání si o Hallooweenu(31.10.)- jak se slaví u nás a v Americe.
  • Výtvarné a pracovní činnosti s halloweenskou tematikou (práce s papírem, barvami, nůžkami apod. –halloweenský duch / netopýr…).
  • Dušičky (2.11.)- původ, pověry a tradice.
  • Já a ten druhý- vztahy mezi námi, vzájemná pomoc- prevence šikany.
  • Svatý Martin na bílém koni (11.11.)- legenda, zvyky a zvyklosti.
  • Environmentální činnosti: osvojení si návyku třídění odpadu, úklid na  školní zahradě ( listí, větve…).
  • Pozorování podzimního počasí- tematicky zaměřené hry a motivační příběhy, výroba a záznamy do meteorologického kalendáře.
  • Vyrobení funkčního větrníku.
  • Čtení s porozuměním.
  • Hry na stmelení kolektivu.
  • Sebepoznávací hry.
  • Rozhovory na téma: látky, které poškozují zdraví (cigarety, alkohol, drogy, automaty…), vědět, co nám hrozí a kde všude nás tyto látky ohrožují, následky, léčba atd. –protidrogová prevence, ubližování spolužáků… - prevence patologického jednání a šikany.
  • Míčové hry.
  • Svatá Kateřina (25.11.), Svatý Ondřej (30.11)…- zvyky, tradice.
  • Komunitní kruh- pravidelný kontakt a sdělení informací a prožitků- naslouchání si navzájem- oslavy narozenin a svátků- řešení problémů- podělení se o radost, někdy i smutek, sdělení si, co nás čeká za program apod.
  • Konstruktivní činnosti.
  • Práce s tiskátky a razničkami.
  • Modelování.
  • Smyslová cvičení.
  • Námětové hry.
  • Hudební činnosti- poslech, zpěv písní+ hra na malé hudební nástroje.
  • Grafomotorická cvičení.
  • Lokomoční cvičení (běh, poskoky, lezení…).
  • Artikulační cvičení.
  • Četba  a poslech pohádek, povídek apod.
  • Hudebně- pohybové hry.
  • Rozpočítadla, jazykolamy.
  • Práce s literárním textem, recitace.
  • Soutěže vědomostní, činnostní i sportovní.
  • Příprava na vyučování.
  • Prvky tvořivé dramatiky (dramatizace pohádek, básní, písní, povídek…) k tématu.
  • Diskuse, diskusní kruhy.
  • „Horká židle“- pochvala, ubližování
  • Odpočinková a rekreační činnost.
  • Relaxační hry a techniky.
  • Zájmové útvary- kroužky.
  • Tvořivé dílničky.
  • Plnění projektů.
  • Za vhodného počasí pobyt na školním dvoře a hřišti, na veřejném prostranství, otužování a pohybové aktivity na čerstvém vzduchu.
  • Spontánní činnosti, individuální hry dle volby účastníků.
  • Spolupráce s rodiči a veřejností.
  • Činnosti a hry vztahující se k tématu multikulturní výchovy, mediální výchovy, výchovy osobnostní a sociální včetně sexuální výchovy, výchovy demokratického občana, výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
  • Návštěvy divadla, kina, výstav, knihovny apod.
  • Exkurze, výlety.
  • Besedy s různými lidmi (policistou, pracovníkem ČČK…) na různá témata.
  • Přípravy na Advent.
  • Charitativní práce (srdíčkové a kytičkové dny na škole- jejich prodej, Advent…).
  • Ankety, dotazníky, evaluační metody.
  • Poučení o bezpečném chování účastníků v době podzimních prázdnin, případně dalších volných dnů (ředitelské volno, státní svátky, chřipkové prázdniny…).

 

 

Výchovně-vzdělávací plán je dokument otevřený, s možností doplňovat a vylepšovat jednotlivé části během roku dle aktuálních potřeb a možností. Jde o nabídku činností a aktivit z nichž vychovatelky vybírají dle svého uvážení v návaznosti na ŠVP ZV školy a dle zájmu účastníků jednotlivé činnosti a aktivity  k realizaci v jednotlivých odděleních ŠD.

Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání