Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!
2. O programu
Program Začít spolu (mezinárodně označovaný Step by Step) je inovativní pedagogický přístup orientovaný na dítě, který se neustále vyvíjí a reaguje na nové poznatky z oblasti vzdělávání a výchovy dětí. Jedná se o velmi otevřený didaktický systém, který umožňuje školám i učitelům přizpůsobit si jeho konkrétní podobu kultuře, zvykům a tradicím dané země, jejímu vzdělávacímu systému i potřebám konkrétních dětí. Program se začal vytvářet v 90. letech minulého století v USA, v České republice je realizovaný od roku 1994 v mateřských školách a od roku 1996 na prvním stupni základních škol.
Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které jsou v současné a v rychle se měnící společnosti 21. století obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:
- komunikaci,
- spolupráci,
- řešení problémů.
Začít spolu připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Program se zaměřuje na budování vnitřní motivace k učení, vede k aktivnímu učení, které budou děti v budoucnu potřebovat, učí je hledat svoje silné stránky.
Pedagogové se ve třídách zaměřují na vytvoření učebního podnětného prostředí otevřeného dětem. Podporují možnost volby, práci v malých skupinách s podporou kooperace. Stěžejní je individualizace na třídách společně s širokou vzdělávací nabídkou. Pedagog působí v roli průvodce na cestě vzděláním.
Průběh jednoho dne ve třídě Začít spolu:
Ranní kruh
- Místo pro společné setkávání, sdílení, prostor pro motivaci k tématu.
- Informace se předávají dětem prostřednictvím ranní zprávy, dopisu (seznámení dětí s denním plánem).
Integrovaná tematická výuka
- Třída pracuje na společném zadání.
- Zpravidla matematika a český jazyk.
- Výuka probíhá dle potřeby probíraného učiva a dle volby pedagoga – frontálně, formou dílčích projektů, didaktických her; metodami činnostního učení, ve skupinkách nebo ve dvojicích.
Přestávka
Práce v centrech aktivit
- Děti se rozdělují do center aktivit dle své volby a předem daných pravidel (v průběhu týdne žák navštíví každé z center, které jsou v daném týdnu připravené).
- V každém centru pracuje skupinka 4-5 dětí.
- V centrech aktivit jsou připravené takové úkoly, které děti vedou k přemýšlení a praktické činnosti zároveň, umožňují jim spolupracovat, vzájemně si pomáhat, společně řešit problémy atp.
- Úkoly se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují.
- Nejčastější centra aktivit: matematika, pokusy a objevy, jazykové hry, čtení, psaní, výtvarný ateliér, někdy též dramatizace atp.
- Ve stejný čas se ve třídě odehrávají různé činnosti.
- Při práci v centrech učitel „přechází“ do role pozorovatele a pomocníka, případně poskytuje individuální pomoc dětem, které ji potřebují.
Hodnotící (reflektivní) kruh
- Děti hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti, učí se od sebe navzájem.
- Prostor pro sdílení dojmů a zážitků.
- Písemné hodnocení formou hodnotícího archu (děti zaznamenávají své postřehy a komentáře, hodnocení připojuje i učitel).
Více informací naleznete na oficiálních stránkách Začít spolu (Step by step o.p.s.) http://www.zacitspolu.eu, případně se obraťte s dotazy na náš email skola@zskamenka.cz.
Zdroje: www.zacitspolu.eu, www.zsmnisek.cz, www.zacitspolukadan.cz