Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!
4. Pro koho je program vhodný?
Pro všechny děti bez rozdílu. Vzdělávání ve státní základní škole neselektuje děti z různých sociálních prostředí, je otevřené všem, kteří se ztotožní s principy a zásadami třídy.
Ztotožnění rodičů s principy programu je ovšem velmi důležité pro všechny zúčastněné strany, tedy dítě, rodiče a školu.
Program Začít spolu zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, přenáší zodpovědnost za vzdělání na dítě a pedagog v rámci třídy působí v roli průvodce dítěte na cestě ke vzdělání. Pokud o vzdělání dětí v programu Začít spolu uvažujete, následující myšlenky by vám měly být blízké:
- Rád bych svou dceru / syna i za pár let popsal jako „dítě, které se do školy těší, má zájem o výuku, která mu přináší uspokojení a radost.“
- Pro svou dceru / syna si přeji vzdělání v rámci státního školství, budu rád za využití alternativních vyučovacích metod, např.: Hejného výuka matematiky, kritické myšlení, projektová výuka...
- Vítám partnerský přístup učitele k dítěti.
Program Začít spolu používá k hodnocení zpětnou vazbu, pracuje s reflexí. Učí děti umět zhodnotit práci svou i ostatních ve skupině slovně, případně formou mapy učebního pokroku. Uvažujeme o slovním hodnocení od 1. do 3. ročníku, případně známkách v kombinaci s formativním přístupem, postupně zavádíme kriteriální hodnocení.
Program Začít spolu vítá spolupráci rodičů s vyučujícími a školou. Rodiče se do chodu školy zapojují jako asistenti při práci dětí v centrech aktivit, případně se jako spoluorganizátoři účastní mimoškolních akcí. Míra zapojení záleží na možnostech rodičů a dohodě s vyučujícím třídy. Pravidelná setkání s rodiči se na začátku roku odehrají jako klasické tříní schůzky, ve čtvrtletí a třičtvrtěletí pak probíhají tzv. triády, tedy schůzky rodič-dítě-učitel nad portfolii žáků.